citi, Uncategorized
Komentējiet

*It takes a village to raise a child

Šo bloga ierakstu klabinu, guļot savandītā gultā ar pusizdzertu kafijas krūzi pie sāniem un, neticēsiet – pilnīgu klusumu dzīvoklī. Vīrs ir treniņā, savukārt bērns ir nodots gādīgajās vecvecāku rokās. Esmu nule kā iesniegusi pēdējo eseju savas universitātes e-studiju vietnē un pēc pāris nedēļām lepni iesoļošu otrajā maģistrantūras studiju programmas kursā. “Nu re, drīz būsi izcīnījusi savu lielo cīņu!” nokomentēja mana mamma, uzzinot, ka sunim jau esmu gandrīz pārkāpusi. Baigā elle, es jums teikšu, taču tepat jau vien es esmu – dzīva, elpojoša, reizēm panikā iekritusi, taču vēl aizvien sveika un vesela.

Tomēr tas viss ir iespējams tikai un vienīgi, pateicoties viņiem visiem – manam vīram, kurš piecieš nedēļas nogales, kurās neizeju no mājām, jo ir jāpaspēj sagatavot kārtējā eseja, maniem vecākiem, kuri mani un vīru vēl vakar palaida randiņu sestdienā uz vafeļu brokastīm un izslavētās filmas La La Land kinoseansu, maniem vecvecākiem, kuri, velns, kā man ir noveicies, ir pietiekami žirgti un sprigani, lai būtu daļa no manas lielās atbalsta komandas, atlētiski spējot izskriet pakaļ jaunskungam ar mātes raksturiņu.

Ko es ar to visu gribu pateikt? Ka man ir, vāks, cik grūti? Nē, to grūti es pati sev esmu pietiekami apzināti uzmetusi virsū – es ļoti labi zināju, ka tā būs un tomēr uz to parakstījos. Es vēlos pateikt, ka esmu ārkārtīgi pateicīga, ka laikā, kad mēs visi arvien vairāk nonākam izolācijā viens no otra neatkarīgi no asinsradniecības pakāpēm, man tomēr vēl ir savs mazais village jeb ciems, kas pieslēdzas dēlam, māca viņam dažādu attiecību veidošanu, jo uz pasaules jau nav tikai mamma un tētis, uz pasaules ir citi brīnišķīgi cilvēki.

Saikne, kas bērniem veidojas ar vecvecākiem, ir maģiska – tās ir cita līmeņa un citas kvalitātes attiecības. Nē, nevis labākas vai sliktākas, bet tā gluži vienkārši ir cita pasaule, cita dimensija, kas to mazo cilvēkbērnu bagātina un dod pienesumu viņa pasaules redzējuma veidošanā, un to es saku pati no savas pieredzes.

Protams, es biju nemierīga, pirmo reizi atstājot pa nakti dēlu saviem vecākiem un varu derēt, ka tā ir noticis vai vēl notiks daudziem  no jums, taču dažkārt ir vērts ļaut lietām ritēt savu gaitu, ļaut vecvecākiem būt vecvecākiem. Ne velti amerikāņu antropoloģe Margaret Mead ir teikusi, ka ar mazbērni ir opīšu un omīšu otra iespēja izbaudīt vecākošanos, taču ar krietni mazāku devu kreņķu un pārdzīvojumu. Tur arī, šķiet, slēpjas visa tā lielā maģija, tāpēc ja jums ir tāda iespēja, izmantojiet to! Ieguvēji būsiet visi.

Turklāt, tāpat kā es ticu, ka bērna dzīvi var bagātināt viņa attiecības ar omīti un opīti, es ticu, ka tas pats notiek arī viņa mazajā komūniņā, kas ir izveidojusies dārziņā – auklītes, audzinātājas un citi mazie bērni manā skatījumā ir nozīmīga bērnu audzināšanas ekosistēmas daļa. Ja vide un cilvēki ir vērsti uz cieņpilnu attiecību veidošanu ar mazo sabiedrības locekli, tad mums ir visas iespējas izaudzināt brīnišķīgu cilvēku, tāpēc, manuprāt, te nebūt nav jāaprobežojas tikai ar mammu un papu.

Vecākiem šajā visā, protams, ir visatbildīgākā loma, tomēr atcerēsimies, ka mēs visi esam sabiedrības locekļi, tāpēc katrs nesam atbildību par to, kāda tā veidojas arī tad, ja neesam tieši saistīti ar savu vai citu bērnu audzināšanu, taču ja mazs cilvēks lielveikalā tev uzsmaida un cenšas uzsākt sarunu, neesi īgņa, vismaz uzsmaidi pretī!

*Bērna audzināšana ir visa ciema jeb kopienas uzdevums.

**It takes a village to raise a child is a proverb which means that it takes an entire community to raise a child: A child has the best ability to become a healthy adult if the entire community takes an active role in contributing to the rearing of the child. (Wikipedia)

Foto: Marta Logina // momenti.lv

Atbildēt

